Sarbatorim impreuna viata - Ziua Mondiala a prematuritatii
Opinie medicală exprimată de  Dr.D Andra Dinu, Doctorand în Medicină, Fiziokinetoterapeut, ORTO-CLINIC, în cadrul evenimentului organizat pe 17 Noiembrie de catre echipa de medici neonatologi și pediatri din cadrul Spitalului Universitar București și dedicat copiilor prematuri și comunității de părinți.

Un bebeluș din 10 se naște prematur!




Ce atitudine abordăm în relația cu un bebeluș prematur: 
 Dizabilități cognitive și comportamentale sau  un luptător pentru viață din prima secundă?
 Paralizie cerebrală sau tenacitate și perseverență?
 Deficite motorii și senzoriale sau mame super-eroine? 
 Boli cardiovasculare si respiratorii sau părinți încrezători?
 
 
Poveștile medicale din terapie intensivă sunt multe, multe nopți critice, multă implicare, multe rugăciuni dincolo de ușile inchise, dar cu siguranță cu toții suntem de acord că atunci când vorbim despre un copil prematur, vorbim despre puterea uriașă a acestuia de a trece peste toate obstacolele puse de soartă în calea lui. 


Ce înseamnă prematur?
Nașterea prematură este nașterea care are loc la mai mult de 3 săptămâni înainte de cele 40 de săptămâni ale sarcinii gestaționale. 

Ce înseamnă vârsta corectată?
În evaluarea dezvoltării neuro-motorii a copilului, “corectăm” vârsta acestuia, scăzând numărul de săptămâni de prematuritate din cele 40 de săptămâni normale de sarcină. Astfel, dăm copilului șansa să recupereze achizițiile din ultima perioadă de sarcină.

Ce înseamnă dezvoltare neuro-motorie?
Copiii au o dezvoltare neuro-motorie ideală (standardizată), dezvoltare pe care trebuie să o parcurgă și bebelușii prematuri, făcând corecția de vârstă.  În dezvoltarea neuro-motorie, urmărim o serie de evaluări care însumate, ne pot determina încadrarea sau nu în ideal/normalitate a copilului prematur. Astfel, pentru a atinge toate etapele normale (milestones), avem nevoie de diferite funcții ale trunchiului și membrelor cu ajutorul cărora copilul se îndreaptă spre verticalizare : sprijin pe coate, sprijin pe palme, patrupedie, ridicat in picioare, mers. 

În practica de zi cu zi, aud foarte des aceleași întrebări sau remarci: “fiecare copil are ritmul lui”, ”așa este el, mai încet”, “ este mai grăsuț și de aceea nu…”,”el este mai mic și nu poate”, ”este obligatoriu să meargă în patru labe?” 

Este adevărat: Fiecare copil are ritmul lui dar ce înseamnă ritmul fiecăruia? Standardele internaționale ne indică o dezvoltare ideală de la care ne putem abate în anumite limite, dar corelarea dintre etapa de dezvoltare, reflexele copilului și reacțiile lui este  esențială în a “trece cu vederea” o mică întârziere. Tot standardele internaționale ne spun că în momentul în care există o întârziere de 3 luni în dezvoltarea copilului, inițierea unui tratament este imperios necesară. 

Da! Prematurii se confruntă cu atât de multe mâini, atât de multe aparate, atât de multe manevre astfel încât își doresc doar liniste, dar asta nu este “lene”, ci vine din determinarea lor impusă de situație.  Dar asta nu înseamnă că prin blândețe și răbdare nu-i putem stimula pentru a-și atinge toate obiectivele de dezvoltare. Pentru că trebuie să treacă prin toate, toate sunt esențiale în dezvoltarea ideală a sistemului nervos central. 

Când începem să evaluam un prematur?
Prima evaluare non-invazivă pe care o putem face este la 4 zile după naștere (indiferent de câte săptămâni are la nastere) – Evaluarea Prechtl prin care urmărim/analizăm mișcările generale ale nou- născutului. Încă de acum putem spune (corelat cu investigațiile paraclinice) dacă va avea nevoie de suportul echipei de recuperare. Reevaluarile se fac din 2 în 2 săptămâni cu înregistrarea datelor. 

Când începem terapia unui prematur?
De la 28 – 30 de săptămâni de viață, alegând prioritatea pentru el în acel moment – respirator, motor, asimetrii de posturare…etc

Copilul prematur poate avea afecțiuni ortopedice asociate, care trebuie redresate încă din primele luni și care sunt deseori surclasate de potențialele afecțiuni neurologice sau respiratorii. De cele mai multe ori, ele apar în urma șederii prelungite în incubator – plagiocefalii, torticolis dar exista și afectiuni ortopedice încă din burtica mamei – picior tal-valg, metatarsus adductus, varus pozitional care au success terapeutic din primele luni de viață. 

“Luați fiecare pas încet așa cum vă va ghida copilul vostru prematur. El știe când este timpul să faceți împreună următorul pas înainte. Nu abandonați niciodată, pentru că fiecare zi este o piatră de hotar!”

_______________________________________________________________________________________
Despre  Dr.D Andra Dinu, ORTO-CLINIC


Director Cercetare-Dezvoltare a programului „Metoda de Evaluare și Recuperare privind Reabilitarea Copilului cu Tulburări Neurologice”. 

+50 cazuri grave neurologice tratate cu succes
+350 cazuri ortopedice și  neurologice anual
+15 ani de experiență profesională

Competențe și Specializări:
Specialist în recuperarea copiilor  prematuri și mici
Dezvoltarea programelor de urmărire a posturii și mersului pentru copilul școlar -Analiză posturală

•   Atestat internațional PONSETI în tratamentul piciorului strâmb congenital Varus Equin;
•   Atestat internațional Prechtl în evaluarea neuromotorie a prematurului, a nou-născutului și a bebelușului;
•   Terapeut Vojta În formare
•   Curs de analiză posturalĂ
•   Certificat internațional Lactație;
•   Certificare internațională de Educator Prenatal - Certificat Lamaze